Hakutulos

4. Rasti: Kiusaaminen ja erilaisuuden hyväksyminen

  • Ounasvaaran koivu. Kuva: A. Torvinen

    Ounasvaaran koivu. Kuva: A. Torvinen

4. Rasti: Kiusaaminen ja erilaisuuden hyväksyminen

1 LUETAAN OUNASVAARAN KOIVU SADUN NELJÄS OSA

“– Sinusta ei ole mihinkään, sanoi pieni mänty, joka oli vielä niin matala, että tuskin näkyi kivien raosta, – sinulla ei kukaan tee mitään. Katsoppa minun havujani, jos vihollinen uskaltaa lähestyä, pistän siltä heti silmät puhki.

Pieni mänty oli vielä niin itsetietoinen, sillä mikään vaara ei ollut koskaan sitä uhannut.

– Minusta on aivan sopimatonta, että koivu kasvaa keskellämme, sanoi vanha kuusi, oikea vanhapiika, laiha, hontelo ja pistelevä. Ei ainoakaan käpy ollut koskaan koristanut sen oksia, eikä lintu valinnut sitä laulupuukseen. – Toistan vielä kerran, minusta on aivan sopimatonta, että nuori koivu kasvaa keskellämme. Siinä näette itse turhamaisuuden palkan! Eikös hän vain koristellutkin itseään punaiseksi ja keltaiseksi syksyllä ja käännellyt ja väännellyt niin, että ihan iletti. Ja kun ensimmäinen tuulenpuuska saapui, karisivat kaikki lehdet pois, koko komeus oli mennyttä, ja siinä seisoo nyt koivuneiti alastomana keskellämme. Ihan minua hävettää.

Ja kuusi peitti kasvonsa ja kääntyi toisaalle.”

 

2 MILTÄ KIUSAAMINEN TUNTUU / MITÄ KIUSAAMINEN TARKOITTAA?

Keskustellaan kiusaamisesta. Onko sinua kiusattu. Mitä pitäisi tehdä, jos näkee, että jotain kiusataan. Miltä se tuntuu, jos sinua kiusataan, miten kiusaaminen vaikuttaa kiusattuun, mistä kiusaaminen johtuu jne. Mitä me voidaan tehdä tälle asialle ettei kiusaamista enää tapahtuisi.

 

3 KIUSATUN KOIVUN HAASTATTELU

Mennään porukalla pienen kiusatun koivun luokse. Vetäjä tai joku muu eläytyy koivuksi, jota on kiusattu. Muut kyselevät ja haastattelevat koivua, missä tilanteessa kiusaamista on tapahtunut ja miten, kuka on kiusannut jne ja mitä asialle voisi tehdä. Koivun esittäjä tai joku/jotkut haastattelijoista voisivat kertoa joko todellisen/tai kuvitellun kiusaamistilanteen ja sitten yhdessä pohditaan, miten se pitäisi ratkaista. Tämä voidaan toistaa vaihtamalla koivun esittäjää.

 

4 KIUSAAJA MÄNNYN / KUUSEN HAASTATTELU

Mennään porukalla kiusaaja männyn/kuusen luokse. Yksi eläytyy männyksi, joka on kiusaaja. Sitten käsitellään kiusaamista männyn näkökulmasta. Tämä voidaan toistaa vaihtamalla männyn esittäjää.

 

5 KIUSATTU KOIVU JA KIUSAAJA MÄNTY / KUUSI KOHTAAVAT

Tehdään pareittain, toinen on koivu, toinen on mänty/kuusi. Koivu ja mänty/kuusi kohtaavat, mitä he kysyvät toisiltaan, mistä he puhuvat keskenään. Vaikka he ovat erilaisia näöltään/luonteeltaan ja voivat olla eri mieltä asioista, niin se ei lopulta haittaa. Koivusta ja männystä/kuusesta tulee ystävät kohtaamisen jälkeen. Lopuksi voidaan pareittain pohtia mitä ystävyys merkitsee koivulle/männylle/kuuselle. Samalla parilla voidaan tehdä sama uudestaan, vaihdetaan vain osia. Voidaan tehdä myös niin jos ryhmässä on paljon henkilöitä, että kaikki parit tekevät yhtaikaa, sitten vaihdetaan pareja ja tehdään kohtaaminen uudestaan.


6 KOIVUJEN JA MÄNTYJEN / KUUSIEN YHTEINEN TANSSI

Jaetaan ryhmä puoleksi, toinen puoli ovat koivuja ja toinen puoli mäntyjä/kuusia. Etsitään oma paikka, jossa kasvetaan joko koivuksi tai männyksi/kuuseksi. Siemen – juuret – runko – oksat – lehdet/havut. Sitten jokainen puu kuvittelee mielessään jotain musiikkia ja alkaa liikkumaan paikoillaan oman musiikin rytmin mukaisesti. Musiikki vie mennessään ja koivut ja männyt/kuuset alkavat tanssia ja lähtevät tanssien liikkeelle. Koivut menevät tanssimaan koivujen kanssa ja männyt mäntyjen kanssa. Koivut ja männyt/kuuset tanssivat hetken keskenään. Sitten koivut huomaavat männyt/kuuset ja päinvastoin. Koivut ja männyt/kuuset jatkavat yhdessä tanssimista. Tanssi päättyy yhteiseen halaamiseen.

 

7 KOIVUN HALAAMINEN / KOIVUN ERITYISPIIRTEET, LUONNE JA OSAAMINEN

Haetaan ympäristöstä koivu, jonka ystävä haluaa olla. Mennään koivun luokse ja tutkitaan tarkasti koivua. Koivua voi myös kehua sanallisesti. Halataan koivua ja kerrotaan koivulle, kuinka tärkeä ystävä se on minulle. Jokainen miettii 1-3 koivun ominaisuutta, josta on koivun puolesta iloinen/ylpeä. Voidaan myös miettiä jotain koivun erityispiirrettä/luonnetta tai jotain koivun osaamistaitoa esimerkiksi koivu osaa upeasti laulaa. Sitten jokainen esittelee vuorollaan oman koivunsa toisille ja kertoo muille edellä olevista koivun ominaisuuksista.


8 ERILAISUUDEN TUTKIMINEN JA HYVÄKSYMINEN YMPÄRISTÖSTÄ

Etsitään ympäristöstä 2-3 erilaista luonnon materiaalia esimerkiksi jokainen hakee itselleen kiven ja sitten yhdessä vertaillaan niitä keskenään, tutkitaan ja käydään läpi, miten ne ovat keskenään erilaisia. Etsitään myös lopuksi hyviä asioita/ominaisuuksia erilaisuudesta, miksi erilaisuus on hyvä asia.


9 MITÄ ERILAISTA MEILLÄ ON KESKENÄÄN JA MITÄ SAMANLAISTA MEISSÄ ON

Pohditaan hetken aikaa edellä mainittuja kohtia todellisessa elämässä tämän ryhmän osalta.


10 LOPUKSI

Jokainen lopuksi ilmoittaa edessä olevalle ympäristölle ylistyslauseen erilaisuuden voimasta ja siitä, miksi erilaisuus on niin tärkeää luonnossa, eläinten ja ihmisten kesken. Voidaan valita esimerkiksi pelkästään luonto tai eläimet tai ihmiset, kun ylistyksen sanoo ääneen. Esimerkiksi tämä edessä oleva luonto antaa minulle iloa/voimaa, koska siinä on niin paljon erilaisia puita ja kiviä. Erilaisuus ihmisten kesken on elämän rikkaus. Erilaiset eläimet ovat kiinnostavia jne. Ylistyslausetta miettiessä voi ottaa avuksi jonkin myönteisen tunteen/tunnetilan, minkä erilaisuus saa minussa aikaan.

Vinkit sadun käsittelyyn on tehnyt Mika Harjumaa.


Kommentit

Lisää kommentti

Ei kommentteja

Tietoja

  • Katsottu: 1036
  • Latitude: 66.5021188505574
  • Longitude: 25.7781742719221

Palaute

Lähetä palautetta

Jaa reitti


QR