Hakutulos

Karhunulkin luontopolku muuttuu ylempänä vaarassa maastouraksi. Kuva: AT

Karhunulkilta avautuu hienot näkymät alueen järville ja vaaroihin. Kuva: AT

Karhunulkin luontopolku

Karhunulkin luontopolku sijaitsee Rovaniemen keskustasta noin 24 km luoteeseen, Lehtojärven kylässä. Luontopolku kulkee tunnelmallisessa mäntymetsässä päättyen Karhunulkin kallioiselle laelle, mistä on hienot näkymät alueen järville.

Karhunulkin luontopolku alkaa pysäköintialueelta, jolta lähdettäessä ylitetään ensin Pellontie ja jatketaan siitä Karhulammentietä noin 320 m, josta käännytään oikealle ja jatketaan sähkölinjaa Nuoraojan ylitse. Polku kääntyy kohta Nuoraojan jälkeen vasemmalle kangaspolkua pitkin ylös vaaraan. Luontopolku päättyy ylös kallioisen Karhunulkin laelle, mistä avautuvat maisemat palkitsevat kulkijan. Luontopolun yhdensuuntainen pituus on noin 3,8 kilometriä. Luontopolun käyttöaika on sulan maan aikaan ja se soveltuu hyvin päiväretkeilyyn.

Palveluina pysäköintialueella on pöytä ja penkit, lisäksi infotaulu sekä leikkitelineitä. Reitin alkuosassa Nuoraojalla on taukopaikka, jossa on levähdyspenkki.

Rovaniemen keskustasta Kittiläntietä noin 20,7 km Sinettään, josta Pellontietä noin 6,9 km, josta vasemmalle pysäköintialueelle. Pysäköintialueen laidalla on infotaulu. Samalta pysäköintialueelta alkaa myös Lehtojärven perinnepolku.

Kommentit

Lisää kommentti
3,0/5
Allu 14.9.2018 18:14
Reittiä mahdotonta seurata metsässä reitin merkintöjen puuttumisen vuoksi. Hiekkatietä kyllä pääsee jo melkein perille Karhunulkille.
Olaf W.Barlow 6.6.2019 19:36
Excellent panoramic view on the hill.
Miika 31.5.2020 12:19
Keltaisella merkityt tolpat vievät perille polkua pitkin varsin selkeästi. Ylempänä tulee monta risteävää polkua, mutta keltaisia seuraamalla on helppo löytää perille näköalapaikalle. Oranssit tolpat kuuluvat Mäntyvaara - Pohtimolampi -ulkoilureitille. Toukokuun lopulla oli vielä paljon lunta Karhunulkin pohjoisrinteellä, joten loppumatka meni lumessa kahlaamiseksi.

Polkua pitkin rauhalliseen nousuun saa varata aikaa 1,5 h. Paluumatkaan meni alamäkeen autotietä pitkin noin puoli tuntia.
Suunnistaja 15.8.2020 17:35
Mielestäni Etiäisen sivulla oleva kirjallinen reittiopastus ei pidä paikkaansa: "Karhunulkin luontopolku alkaa pysäköintialueelta, jolta lähdettäessä ylitetään ensin Pellontie ja jatketaan siitä Karhulammentietä noin 320 m, josta käännytään oikealle ja jatketaan sähkölinjaa Nuoraojan ylitse. Polku kääntyy kohta Nuoraojan jälkeen vasemmalle kangaspolkua pitkin ylös vaaraan".
Omaa menoa tuo ei haittaa, kun on kartta ja suunnistustaito ja voi mennä merkitsemätöntäkin reittiä, mutta tuon annetun ohjeen mukaan en itse osaisi mennä kohteeseen.
Elisa 6.9.2020 19:15
Autolla tosiaan pääsee suoraan näköalapaikan juurelle.

Itse seurasin keltapäisiä polkumerkkejä, mutta perille taitaa päästä montaa reittiä. :)

Polun varrella osa polkumerkeistä on kaatunut, joten puron ylityksen jälkeinen kääntyminen vasemmalle tapahtuu hieman arpapelillä. Kyseessä taisi kuitenkin olla toinen selkeämpi vasemmalle kääntyvä polku.

Rinteessä epäselkeä Y-risteys, jossa mennään oikealle. Polkumerkit ilmestyvät siinä melko pian.

Kaunis paikka!

• Longitude: 25.2884395987142

Lähellä olevia kohteita

• Möötikkärakan patikkapolku
    Möötikkärakan patikkapolku sijaitsee Songassa noin 24,8 km Rovaniemen keskustasta luoteeseen, Sonkajärven itärannalla kohoavan Möötikkärakan rinteellä. Möötikkärakka on luonnonkaunis osin kallioinen vaara, minkä laelta on huikeat näköalat Sonkajärvelle ja alueen vaaroihin. Polku nousee pysäköintialueelta itään kohti Möötikkärakan näköalapaikkaa. Alussa polku nousee jyrkästi ylös vaaraan, mutta muuttuu myöhemmin loivemmaksi seuraillen osin vaaran rinnettä päättyen lopulta ylös vaaran laen kallioiselle näköalapaikalle...
  • Lehtojärven laavu
    Lehtojärven laavu sijaitsee noin 23 km Rovaniemen keskustasta luoteeseen, Lehtojärven pohjoisrannalla. Hirsirakenteinen laavu on uimarannan laidalla. Laavulla on tulipaikka, puuliiteri ja kuivakäymälä. Rovaniemen keskustasta Kittiläntietä noin 20,7 km Sinettään, josta Pellontietä noin 5,1 km, josta vasemmalle Lehtojärventietä noin 230 m, josta oikealle Syvälahdentietä noin 650 m, josta vasemmalle noin 220 m rantaan pysäköintialueelle...
  • Oitolan laavu
    Oitolan laavu sijaitsee Songassa noin 25 km Rovaniemen keskustasta luoteeseen, Sonkajärven etelärannalla. Oitolanrannasta on muodostunut vapaa-ajan alue, jonne erilaiset alueen kylätapahtumat keskittyvät. Hirsinen laavu on Sonkajärven rantamaisemissa. Laavulla on tulipaikka, jonka ympärillä on penkit...
  • Lehtojärven lintutorni
    Saapumisohje: Lehtojärvi sijaitsee Pellosta Sinettään kulkevan tien (tie 83) eteläpuolella. Noin 7 km Sinetästä länteen sijaitsee P-alue, jossa esitellään Lehtojärven kulttuurikierros ja kyläpuisto. Pysäkiltä on luontopolkua pitkin matkaa lintutornille noin 200m. Ympäristö: Sinettäjärven pohjoispää...